When you talk strategy, is anyone listening?

1/1/2021

Stelt u zich het scenario voor waarin de meeste van uw werknemers de missie van het bedrijf niet kennen
en niet begrijpen wat ze moeten doen om de doelstellingen te bereiken.
Je zou voor minder wakker liggen.
En toch gebeurt het op dit moment in bedrijven.
Overal. Elke. Dag

Onderzoek toont aan dat slechts 14% van de werknemers de strategie van hun bedrijf begrijpt.
Van de mensen die de strategie kennen is slechts 19% overtuigd van de keuzes.
51% begrijpt niet wat ze kunnen doen om de doelstellingen van het bedrijf te helpen bereiken
Stel je voor dat de spelers in een sportteam de strategie van het spel niet begrijpen. Zou dat team ooit winnen? Onwaarschijnlijk.

Hebben we u voldoende schrik aangejaagd? Geen nood, het zijn maar cijfers, het succes van veel bedrijven bewijst dat we ons niet moeten laten ontmoedigen door de zoveelste studie en enquête. Maar laat ons toch eens nadenken hoeveel we beter kunnen doen als we erin slagen om deze kloof te dichten?

Een paar tips die hun nut hebben bewezen:

• Fix the basics. Grote strategische plannen zijn weinig geloofwaardig of aantrekkelijk wanneer uw medewerkers worstelen met slechte computers, verouderde software of dagelijkse ergernissen zoals slechte koffie of versleten bureaustoelen. Luister en investeer waar mogelijk in het oplossen van de dagelijkse frustraties van uw werknemers. Het zal uw geloofwaardigheid ten goede komen.
• Betrek uw medewerkers en uw klanten en ontwikkel een visie en strategie die duidelijk én relevant is. Blijf weg van holle slogans en hypes.
• Vertaal de strategie in concrete doelstellingen en maak een plan
• Zorg ervoor dat mensen het talent, de informatie en de goesting hebben om het plan uit te voeren.
• Creëer een win/win tussen de bijdrage die uw medewerkers leveren aan het resultaat en hun eigen persoonlijke ambities of belangen. Overleg regelmatig in openheid en vertrouwen: kent u de wensen en noden van uw medewerkers?
• Geef regelmatig feedback over het bereiken van de doelstellingen.
• Geef vertrouwen en wees betrouwbaar.
• Enjoy the ride!


Geen enkele organisatie kan optimaal presteren als de mensen niet in dezelfde richting (g)roeien. Het overbrengen van belangrijke boodschappen en het inspireren van mensen tot gecoördineerde actie is een grote uitdaging voor leidinggevenden.
Neem eens de tijd om met uw mensen te praten. Zijn hun dagelijkse activiteiten in lijn met de algemene strategie van uw bedrijf? Neem de tijd om vandaag een duidelijke koers uit te zetten. Het kan veel tijd, werk en verspilde moeite in de toekomst besparen.